CCOO i UGT han convocat aturades de dues hores a tots els centres de treball, mentre que la CGT i la COS han convocat una vaga general de tota la jornada en suport al poble palestí.
Les aturades parcials convocades tindran una durada de dues hores per torn de treball, distribuïdes de la manera següent:
- Jornades partides i continuades en torn de matí: de 10.00 a 12.00 h.
- Jornades continuades en torn de tarda: de 17.00 a 19.00 h.
- Jornades continuades en torn de nit: de 02.00 a 04.00 h.
Els objectius d’aquesta vaga general són:
- Reclamar el respecte als drets del poble palestí i el cessament de la violència a Gaza.
- Denunciar els riscos per a l’estabilitat política i econòmica que incideixen en l’ocupació i en els serveis públics.
- Apostar per la pau, la justícia social i la garantia dels drets davant l’augment de la despesa militar.
- Defensar la llibertat d’informació i d’expressió.
- Exigir la derogació immediata de la llei mordassa (Llei orgànica 4/2015).
Us recordem que no es pot sol·licitar als treballadors la seva intenció de secundar o no la vaga. Tot i així, és recomanable que el treballador ho comuniqui per escrit a l’empresari per evitar conflictes derivats de la seva adhesió o no a la vaga. És un dret individual de cada treballador decidir si fer vaga o no el dia 15 d’octubre.
El treballador aquest dia no cotitzarà i s’ha d’informar d’aquest fet a la Tresoreria General de la Seguretat Social. A més, aquest dia no serà retribuït, de manera que no comportarà cap cost econòmic per a l’empresa.
No es pot obligar cap empleat a treballar aquest dia, excepte en el cas que s’hagin establert serveis mínims o serveis de manteniment o seguretat a les instal·lacions que requereixin la seva presència.
Tampoc no es poden substituir els treballadors que exerceixin el dret de vaga per altres de nova contractació o provinents d’empreses de treball temporal.
Pels treballadors que no s’hi adhereixin serà un dia laboral normal, amb alta a la Seguretat Social i la corresponent retribució econòmica.
Tampoc no es pot obligar un treballador a adherir-se a la vaga, encara que, a causa dels vaguistes, s’aturi el torn o la maquinària. En aquest cas, el treballador haurà de ser retribuït igualment.
Pot passar que, a causa de piquets informatius o problemes de transport, algun treballador no pugui arribar al seu lloc de treball. Si ho pot acreditar, haurà de continuar essent retribuït. En tot cas, l’empresa podrà valorar si cal recuperar aquestes hores, analitzant cada cas concretament.
Per tal d’evitar incidències, algunes empreses productives, prèvia negociació amb els treballadors o els seus representants, acorden considerar aquest dia com un dia de vacances, de manera que el procés productiu no es vegi afectat. Aquesta opció, però, ha de ser sempre pactada entre les parts per tal d’ajustar el calendari laboral.
Serveis de manteniment i conservació de materials
Cal no confondre aquests serveis amb els serveis mínims, que s’expliquen a continuació. Els serveis de manteniment impliquen que determinats treballadors, tot i tenir dret a fer vaga, no la poden exercir perquè han de realitzar tasques essencials que, si no es fessin, podrien provocar danys greus a la maquinària o als productes dins de les instal·lacions de l’empresa (per exemple: productes frescos, granges, manteniment de forns industrials, etc.).
Aquests serveis s’han de negociar amb els representants dels treballadors i no poden afectar la totalitat de l’empresa, ni utilitzar-se per mantenir la producció durant el dia de vaga.
Serveis mínims
Són aquells determinats per l’autoritat competent -en aquest cas, les Comunitats Autònomes-, amb l’objectiu de garantir el funcionament dels serveis essencials per a la comunitat (hospitals, policia, transports, etc.).
Els servies mínims s’han publicat a l‘Ordre EMT/173/2025, de 10 d’octubre, per la qual es garanteixen els serveis essencials que s’han de prestar a Catalunya durant les convocatòries de vaga general previstes per al 15 d’octubre de 2025
SEGUEIX-NOS